Měli by DJs hrát celou skladbu? No, to záleží …

Digitální DJing předznamenává věk, kdy je možné, aby DJs každou minutu hráli novou skladbu, pokud chtějí. Díky funkcím, jako je synchronizace a míchání tónin a přístupu k tisícům skladeb na USB nebo v notebooku, je technicky snadnější než kdykoli předtím hrát „sedící skladby“.

Veřejné přijetí takového stylu rychlého míchání také znamená, že v dnešní době není ani nutné vyhrát zápas v mixování. Opravdu, hraní jen malé části písně, je možné, často se to i očekává! („Znám hip hopové DJs, kteří se nikdy nedotýkají EQ!“ Řekl mi někdo z jedné z velkých DJ softwarových společností za poslední dobu.)

Přesto pro mnoho DJů je pečlivým vytvořením setu a plynulým spojením skladby téměř vše.

Takže kdo má pravdu? Na jedné straně zastánci rychlého míchání tvrdí, že s dnešním údajným nedostatkem pozornosti našeho publika je rychlé míchání jediným způsobem, jak je udržet. Na druhé straně se uživatelé ze staré školy vracejí do doby, kdy byly DJ sety zvažovány a pomalejší.

Možná nějaký tlak na tento mix, zejména u nových DJů, přišel z YouTube, kde – stejně jako u 90-ti sekundových videí o vaření, kde vidíte ruce a zrychlené vaření a sledujete vaření jídla od začátku na konce – DJ mix videa podobně ukazují různé techniky během několika minut.

Skvěle se sledují, nesporně šikovné – ale nakonec jsou vyrobeny tak, aby získaly názory na YouTube, nikoli aby rozhýbaly taneční parket. Mělo by být zcela zřejmé, že taková DJská rutina, jako je tato, vás neudrží například během 6-ti hodinového setu.

Kdy rychle míchat?

Jako DJská technika je rychlé míchání často používáno pro „zvýšení energie“ v místnosti jako součást delšího setu, přičemž obecný vzorec je rychlejší míchání, čím vyšší je energie (tento typ míchání opravdu nedává smysl, například při rozehrání).

Ale stejně jako film nemůže být celý v rychlé verzi, tak to stejné platí i pro hudbu, kdy DJ musí volit dynamiku a kontrast podle situace, jaký set se od DJe očekává v daném okamžiku.

Rychlé míchání může být také užitečné, když hrajete starší hudbu, která je tak trochu „ohraná“ – rychlá „poezie, vokál“ skladby, která byla číslo jedna po dobu tří měsíců, tentokrát v loňském roce, pravděpodobně postačí lidem kousek a splní požadavek.

Samozřejmě, že na tom není nic takového jako 100% pravidlo: Liší se hudebním stylem, věkem davu, geografií, tím, co místo konání očekává a čím je DJ znám, a dalšími faktory.

Možná nejlepším způsobem, jak přistoupit k otázce, je procvičit techniky rychlého míchání, procvičovat jednotlivé rutiny rychlého míchání, abyste si byli jisti, že je můžete udělat, a poté experimentovat ve svých setech. Zavádějte rychlé míchání ve chvílích s vyšší energií a podívejte se na dav.

Stejně jako beatmixování, scratch, míchání tóniny, živé mashupy, vrstvení smyček a všechny další techniky moderního DJingu, rychlé mixování ve formátu open value má hodnotu.

A i když to neznamená, že to musíte udělat, aby to bylo relevantní, zároveň je určitě zábavné experimentovat a mít v rukávu, pokud byste chtěli v určitém okamžiku provést rychle mixování.